Skrämmande!

Tittade just på TV där de diskuterade om ICAs beghandling av kött.

Och det pratades också en del allämnt om livsvaruhandeln och om kunderna verkligen kan lita på sina handlare.
Svaret måste nog tyvärr bli Nej.
Innehållsbeteckningen döljer allt för ofta ingridienser som produkten innehåller. Det är skrämmande att man inte ens kan lita på experterna.

Men det är inte detta som skrämmer mig mest.
Utan det är anledningen till varför handlarna är tvungna att göra så här.
De är alltså tvugna att tillägga massa konstiga tillsatser i våran mat för att den ska bli billigare och drygare.

T.ex så sprutar man in vatten i Julskinkan så att den ska bli större, och för att den då inte ska bli "sladdrig" krävs tjockningsmedel och för att det ska smaka gott efter dessa tillsatser krävs det att man lägger till ytterligare smaktillsatser.. 
Hur mycket av skinkan är egentligen skinka till slut.
Detta har till och med gått så långt att vi inte längre skulle känna igen den "riktiga" smaken av maten för vi är så vana vid tillsatserna så vi tror att det ska smaka så.

Så här har  det alltså blivit för att vi konsumenter inte längre har "råd" att köpa riktig mat längre.
Klart vi skulle ha råd, men det är ju så mycket annat vi vill ha, t.ex större TV, nyrenoverat badrum eller en Thailandsresa.

Jag skulle väl hellre äta riktig mat än att få nya saker..
Men man lever i det här samhället som skapar behov som egentligen är helt onödiga.

Jag kan inte lova  att jag kommer byta livsstil och börja odla maten själv. Men på sätt och vis så önskar jag att utvecklingen stannat av för ett tag sedan.
Under  min mormors barndom gick hon och hennes syskon ut och plockade äggen själv i hönsgården och de kunde vara säkra på att de var utan tillsatser.
Vad vet vi om maten vi äter idag?
Jag kollar i alla fall nästan aldrig på innehållet, möjliget fethalten men inte mer.

Men så här blir det ju när vi ska ha det så bekvämt som möjligt.
och jag är lika bortskämd jag som någon annan.

Men jag blir skrämd av våran livsstil!


Kommentarer
Postat av: Sarah

Du skriver så djupa inlägg jossan.. med lixom poäng

2007-12-20 @ 14:07:44
URL: http://sarahmedh89.blogg.se
Postat av: Johan

Haha, klart jag har med din mamma på listan, har ju t o m sett henne IRL.:)

Jag kan bara säga att jag helt tar avstånd till den här uppenbara kritiken mot ICA. Jag jobbar med jord å tomtar så jag vet ingenting om hur man maler kött, haha!!!

Ne skoja ba, men de e äckligt sånt där, har hört att dom lägger citroner på fisken också för att den typ ska få finare färg eller nåt.

Tja

2007-12-20 @ 14:20:52
URL: http://jaynius.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0