sant uttryck

Hörde ett uttryck här om dagen som jag inte tror att jag hört förr:
"Nästan all oro är obekräftad oro"
Något i den stilen i alla fall.

Man menar typ att ofta så är man orolig för något
man ska göra för att man inte tror att det ska gå bra
eller inte gå alls.

Men sedan när man väl gör denna sak
så kanske det inte är så farligt som man
var orolig för.

Jag tycker att jag fick bekräftelse på att detta uttryck kanske stämmer ganska bra:

Vi fick uppgift i Geografi att skriva en rapport om ett företag, ämnet är ekonomisk geografi.
Man skulle bl.a. studera företagets:
braschtillhörighet,
 pruduktion-råvara-arbetskraft,
affärsidé,
organistion
och framför allt lokalisering och transport

Den mesta informationen kunde jag få tag på via företagets hemsida,
men de sistnämnda var jag tvungen att ta kontakt med företaget för att få reda på.

Jag mailade och de lovade mig att svara på mina frågor.
Men problemet var att de aldrig kom några svar,
jag mailade igen och det började dra ihop sig för inlämning.

PANIK! Tänk om de inte svarar!

Jag kunde ju ringa men jag tänkte att man vet ju hur
svårt det är att få tag i de personer man söker...
dessutom är det mycket lättare både för dem att ge bra svar och
för mig att ta emot informationen om jag skulle få den skriftligt.

Men idag var det verkligen droppen, så jag fick göra ett försök med att ringa då.
Först var det nästan omöjligt att nå de som jag sökte:
Jag kom till växeln, blev kopplad, inget svar, tillbaka till växeln, bli kopplad till mobilen
och inget svar..... ja ni vet
Men till sist fick jag svar!!=)

Jag fick ställa mina frågor, fick ganska bra svar och....
...jag kunde göra klart mitt arbete i tid.

Jag tror bara att det kanske stämmer rätt bra att man tror något är omöjligt innan man ens försökt.
Men varför inte bara försöka en gång, går det inte, så har du ju iaf försökt.

Så tips till både Dig och Mig nästa gång:

Oroa dig inte i onödan!


Kommentarer
Postat av: Johan

Schysst, ringa är alltid bäst tycker jag, då får man svaren direkt.

2008-01-31 @ 17:45:45
URL: http://jaynius.blogg.se
Postat av: Henke

Men samtidigt Jossan.. även om du fick en "panikkänsla" så känner du nog också att du har vuxit på det här också. Kontakt med andra människor kräver väldigt mycket "tjat" och uppföljning..
=)
Men du är den duktig!

2008-02-05 @ 11:02:53
URL: http://henkeolsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0