Tycka synd om kvinnor


Så att ingen missförstår mig så tycker jag ju att jämställdhet ska vara ett självklart mål i vårat samhälle.

I vårat samhälle så har kvinnor kanske alltför ofta svårt att ta sig fram i yrkeslivet och upp på karriärstegen.
Vi har fastnat i ett mönster och det måste ändras på. Det ska inte vara acceptabelt att män och kvinnor får olika lön för samma arbete och samma ansvar.
Men detta går går till överdrift. Att företag nu anställer kvinnor bara för att få en statistik som ser bättre ut.
Jag har en kompis som drömmer om att bli polis.
Vi satt och pratade om det en gång och då var det en som sa: Ja men det är nog inte så svårt de vill ju ha fler kvinnliga poliser.
Men hur kul känns det, då blir det ju ännu mer diskkriminerande. En tjej ska inte nekas ett jobb för att hon är tjej men hon ska ju inte heller få ett jobb bara för att hon är tjej. Då kommer hon ju få höra av hennes manliga kollegor: Ja men du är ju tjej, dig ställer dem inga krav på.

Det blir ju inte bättre för det! Det är ju som att motståndarlaget i fotboll säger: "Om vi inte har någon målvalt som kanske dom har en chans att vinna." 
Då är det ju ingen ära att vinna matchen!

Dessumtom så är det ända kansk ganska logiskt varför det har blivit som det har blivit.
Det är klart att det har varit männen som var de som var ute och jaga och arbetade i skogen.
Hur skulle det annars gå.
När kvinnan är gravid eller precis fött ett barn är hon ju helt bunden till att anpassa sig efter barnet.
annars skulle hon ju va tvungen att gå hem var tredje timma för att ge barnet mat och så vidare.

Fast i nu för tiden så är det ju inte sådana yrken så vanliga, så idag är det ju annorlunda, jag tycker bara att det är en logisk bakgrund.

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag är absolut ingen antifeminist eller något åt det hållet.
Kan bara tycka att frågan blivit lite skruvad ibland.

Kommentera gärna
 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Jag förstår och jag håller med. Så tänkte jag cokså när vi på högstadiet fick undersöka hur många män och kvinnor det var i kommunfullmäktige respektive riksdagen. Och det var ändå ganska jämlikt. Ca 54 % män. Men jag vill hellre ha en kompetent man bland de som styr än en kvinna för statistikens skull. Och vad gör det och det ena könet är lite (lite) överrepresenterat på vissa ställen. Det är väl viktigare att det är kompetenta PERSONER ?!

2008-01-18 @ 09:32:11
URL: http://japanen.blogg.se
Postat av: Johan

Ja du som man så fint säger: "Därom tvista de lärde"

Det är svårt det där, men kul att du tar upp "jägare och samlare" fasen. Jag tror att allt bottnar i det faktum att män är (fysiskt) starkare än kvinnor och det har gjort att männen alltid har tagit eller fått ett större ansvarskännande. Det är ju egentligen det främst som skiljer oss åt. Man kan ju inte påstå att en man är mer intelligent än en kvinna, å tvärtom liksom. Det är först nu under de senaste 100 åren som man har börjat släppa in kvinnorna i arbetslivet mer.

Jag har faktiskt läst en del om sådant där med kön respektive chefsroller och forskarna menar att det inte är någon större skillnad på en manlig och en kvinnlig chef. De beslutar på samma sätt typ men eftersom jag är en komplett mansgris så måste jag ändå propagera för att det finns en skillnad. Jag tror att män som sitter i en styrelse är mer aggressiva, därav alla krig, kvinnor skulle vara mer fredliga men däremot tror jag också att de (männen) är mer beslutsamma än kvinnor. Jag tror att kvinnor i ledande roller skulle tjafsa mer om det inte var så att en tjej var ensam boss dvs.

Peace out

2008-01-21 @ 17:08:53
URL: http://jaynius.blogg.se
Postat av: Johan

BTW.. Hitta ett land där kvinnor har det bättre än i Sverige..

2008-01-21 @ 17:16:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0